Je bekijkt een oude versie van deze pagina. Bekijk de huidige versie.

Vergelijk met huidige Toon pagina historie

« Vorige Versie 24 Volgende »

Inleiding

Het gecentraliseerd aanbieden van grondwatermeetdata is één van de doelstellingen van DOV. Denk hierbij aan grondwaterstanden, bodemvochtmetingen en grondwaterkwaliteitsmetingen. DOV ontsluit uiteraard de meetdata van de drie DOV-partners, maar ondertussen ook de meetnetten van o.a. natuurorganisaties, INBO, Curieuzeneuzen, boorbedrijven en een aantal lokale overheden. Daarnaast lopen er bijkomende trajecten met beheerders van meetnetten. Wil je meer weten over deze doelstelling en hoe het aansluit bij de Lange TermijnVisie van DOV 2030, bekijk dan deze pagina.

Wat betreft datagovernance biedt DOV zowel de mogelijkheid om jullie data volledig via DOV te beheren, als om de data in een eigen datasysteem te beheren en enkel ontsluiten via DOV. In beide gevallen wordt het meetnet dan ontsloten samen met alle meetnetten in Vlaanderen, wat een enorm voordeel biedt voor eindgebruikers. In beide gevallen blijft het ook mogelijk om de data via een eigen dataportaal aan te bieden (eventueel toegespitst op specifieke eindgebruikers of streek).

Het gecentraliseerd aanbieden en bevraagbaar maken leidt tot efficiëntiewinsten bij iedereen die met de data aan de slag wil:

  • grondwaterlocaties en meetreeksen kunnen op een uniforme manier worden opgeslagen, bevraagd, gevisualiseerd, 
  • in de DOV-verkenner zijn ruimtelijke queries mogelijk, 
  • metingen kunnen vergeleken of gevisualiseerd worden met metingen van andere meetnetten/organisaties,
  • voor expert-gebruikers biedt pydov dé tools om gericht en reproduceerbaar data binnen te halen in eigen toepassingen,
  • beheerders van kleinere meetnetten hoeven niet te investeren in de ontwikkeling van een eigen beheerplatform,

Stap 1 - intakegesprek met medewerkers van DOV

Om jullie data via DOV ter beschikking te stellen, starten we steeds met een kort intakegesprek met één van de DOV-medewerkers. 
Zo kunnen de afspraken en volgende stappen doorlopen worden. 

Maak hiervoor een afspraak via meldpunt@dov.vlaanderen.be

Stap 2 - rechten toekennen aan gebruikers die het databeheer voor hun rekening nemen

Om data te kunnen inladen in DOV moeten de betrokken gebruikers of toepassingen over de nodige rechten beschikken

  • Voor medewerkers van een lokaal bestuur:
    • de nodige rechten worden toegekend door de lokale beheerder van het bestuur. De lokale beheerder gebruikt daarvoor de toepassing gebruikersbeheer van  de Vlaamse overheid.
      • stap 1: de medewerker moet rechten worden toegekend binnen de werkrelatie met de betrokken gemeente/stad/provincie.
      • stap 2: de medewerker krijgt rechten op het profiel "eDOV invoerder andere bedrijven" binnen het gebruikersrecht "Databank Ondergrond Vlaanderen Externe gebruiker ".
    • Wenst u na te gaan wie uw lokale beheerder is dan kan dit "Mijn Profiel".
  • Voor gebruikers van andere organisaties (= gebruikers die niet voor de Vlaamse Overheid of een lokaal bestuur werken)
    • DOV-medewerkers kunnen gebruikers toevoegen aan het systeem:
      • Ze hebben hiervoor het rijksregisternummer nodig, en het KBO-nummer van de organisatie,
      • Ze voegen een werkrelatie toe met de betrokken organisatie (bedrijf, vzw, ...)
      • Ze voegen de nodige rechten op profielen toe
  • Voor toepassingen die automatisch data uitwisselen met DOV via API's of via XML:
    • de toegang wordt beheerd via certificaten (en dus niet met een persoonlijke login). Deze certificaten worden aangemaakt op niveau van de toepassing/server die de data doorstuurt naar DOV.
    • Meer info over het aanmaken van certificaten is te vinden op Synchronisatie - gebruik DOV-webservices
    • De bovenstaande handleiding is vooral uitgeschreven voor dataleveranciers zoals lokale besturen en organisaties binnen de Vlaamse Overheid. Indien de dataleverancier een bedrijf is, worden de certificaten aangemaakt in overleg met de DOV-medewerkers:
      • Ze hebben hiervoor de naam het bedrijf, het KBO-nummer, een naam voor de aanroepende toepassing en een korte beschrijving van de toepassing. 
      • Op basis van deze informatie wordt een Common Name (CN) aangemaakt door het DOV-team. Dit heeft het formaat naambedrijf/dov-services/oefen/naamtoepassing. Er is een apart CN voor de productie- en de oefenomgeving van DOV, en er is voor elk dus een apart certificaat nodig. 
      • Met dit CN maakt het bedrijf een Certificate Signing Request (CSR) aan. In het CSR wordt het CN gecombineerd met de public key van de toepassing. Het CSR wordt naar DOV-medewerkers gestuurd. Tips over het aanmaken van een CSR zijn terug te vinden in Synchronisatie - gebruik DOV-webservices
      • Op basis van het CSR maakt het DOV-team een certificaat aan, en stuurt dit terug naar het bedrijf.
      • De toepassing van het bedrijf moet dit certificaat meesturen bij elke API-call naar DOV (in de HTTP-header).


Graag hulp of extra toelichting hierbij ?

Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

Er kunnen eventueel ook eerst rechten toegekend worden voor de 'oefen'-omgeving. 
Zo kunnen eerst de nodige tests gebeuren. 

Toevoegen van betrokken gebruikers en toekennen van de nodige rechten voor de oefen-omgeving gebeurt door de medewerkers van DOV. Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

Stap 3 - data aanleveren

Data aanleveren bij DOV bestaat uit het aanmaken van nieuwe objecten (zoals putten, filters of sensoren) en het toevoegen van manuele of automatische metingen.

Dit kan op verschillende manieren:

  • manueel via het DOV-webportaal: via de invoervensters van de webtoepassing kan je nieuwe objecten aanmaken, editeren en verwijderen. Je kan er ook meetwaarden toevoegen,
  • manuele bulkingave via het DOV-webportaal: meerdere objecten of metingen kunnen gelijktijdig worden ingegeven door een bestand op te laden in het webportaal (XML, CSV of XLS-bestanden), 
  • automatische uitwisseling via webservices: hiermee kan de uitwisseling van data tussen je eigen applicatie en DOV geautomatiseerd worden, 

Onderstaande tabel geeft een overzicht over hoe data kan worden aangeleverd. Klik op de headers of op het (informatie)-symbool voor een stap-voor-stap uitleg.

Type dataAanleveren via het DOV-portaalBulkingave door een bestand op te laden (in het DOV-portaal)Automatische uitwisseling via webservices
Put(informatie) via DOV-portaal -> nieuwe put (informatie) een XML-bestand opladen via XML-importpagina(informatie) een XML-bestand opladen via XML-webservice
Filter

(informatie) via de putfiche 
(tabblad 'filters' -> knop 'Acties' -> 'Peilfilter toevoegen')

De putfiche is beschikbaar meteen na aanmaken van een Put, of kan opgezocht
worden via de DOV-verkenner -> kaartlaag grondwaterlocaties)

(informatie) een XML-bestand opladen via XML-importpagina(informatie) een XML-bestand opladen via XML-webservice

Instrument

(informatie) via DOV-portaal -> beheer instrumenten (-> Knop Nieuw)

(niet voorzien)(informatie) een JSON-bestand opladen via RESTfull API
Sensor(informatie) via de instrumentenfiche (-> Knop 'editeer' -> tabblad 'sensoren') (niet voorzien)(informatie) een JSON-bestand opladen via RESTfull API
Grondwatermonsters(informatie) ??????




Manuele meting
(ijkingsmeting)

(informatie) optie 1) via de pagina 'bulkinvoer peilmetingen'

optie 2) via de filterfiche
(tabblad 'metingen' -> subtab 'Peilmetingen' -> Knop 'Acties' -> 'Editeer')

De filterfiche is beschikbaar via de putfiche (tabblad 'filters', klikken op de filternummer)

een CSV- of XLS-bestand opladen via 'bulkinvoer peilmetingen'(informatie) een XML-bestand opladen via XML-webservice

HF meting
(loggermetingen)

(niet voorzien)(informatie) een CSV-bestand opladen via de instrumentenfiche
(tabblad 'sensoren' -> Knop 'voeg data toe')
(informatie) een CSV-bestand opladen via RESTfull API
Kwaliteitsmetingen(informatie) ??????
  • Geen labels