Versies vergeleken

Uitleg

  • Deze regel is toegevoegd.
  • Deze regel is verwijderd.
  • Opmaak is veranderd.

De deskundige moet deze emissies van spoorverkeer (zowel personen- als goederenvervoer) kunnen ingeschat worden met het (betalend) EMMOSS-model op basis van bruto tonkilometer, specifiek eindenergieverbruik en emissiefactoren. Ter hoogte van relevante rangeerfaciliteiten zoals bvb. in de havens zijn de emissies aanzienlijk verschillend. Vaak blijven de motoren ook zeer langdurig stationair draaien. De deskundige moet deze emissies zo goed mogelijk inschatten.zo goed mogelijk inschatten. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van emissiefactoren, zie bijlage. In uitzonderlijke gevallen kan ook het betalende emissiemodel EMMOSS gebruikt worden. De MER-deskundige kan dit model niet zelf toepassen, maar kan dit vragen aan Transport & Mobility Leuven.

Vervolgens kunnen concentraties berekend worden in IMPACT (standaard module) door gebruik te maken van een lijnbron. Bij lijnbronnen wordt geen rekening gehouden met pluimstijging maar voor dieseltreinen heeft dit nauwelijks invloed op de berekening.

Om de depositie te berekenen moeten de concentraties vermenigvuldigd worden met de depositiesnelheid, raadpleegbaar via Geopunt:

De procentuele bijdrage van de deposities aan de kritische depositiewaarden (KDW) per habitattype moet berekend worden. Meer info: zie praktische wegwijzers ANB ‘eutrofiëring’ en ‘verzuring’ via de lucht:

De gebruikte invoergegevens moeten in bijlage bij het MER gevoegd worden.