Versies vergeleken

Uitleg

  • Deze regel is toegevoegd.
  • Deze regel is verwijderd.
  • Opmaak is veranderd.

Het (betalend) EMMOSS-model kan de De emissies veroorzaakt door binnenvaart en zeevaart bepalen, zowel voor personenvervoer als goederenvervoer voor het Vlaams grondgebied. Het model rekent op basis van het aantal afgelegde tonkilometer door binnenvaartschepen per vaarweg. Andere parameters in het model zijn: het percentage vaartuigkilometer leegvaart per waterweg, zwavelpercentage in de brandstof, leeftijdsverdeling van de scheepstypes, snelheid van de schepen en afstand (traject) van de vaarweg. Er gebeurt een opsplitsing in liggen, manoevreren en varen. Er moet gebruik gemaakt worden van een TIER 3 benadering ipv TIER 1 uit het EMEP Guidebook.

Voor zeevaart worden emissies berekend in Vlaamse havens, op de Schelde in de haven van Antwerpen en op zee binnen de 12-mijlszone. Onder zeescheepvaart zit vervat: koopvaardij, militaire schepen, zeevisserij, sleepboten, baggeractiviteiten en zandwinning op zee en in de haven.

kunnen berekend worden met behulp van emissiefactoren, zie bijlage. In uitzonderlijke gevallen kunnen ook de betalende emissiemodellen EMMOSS of EISS gebruikt worden. De MER-deskundige kan deze modellen niet zelf toepassen, maar kan dit vragen aan respectievelijk Transport & Mobility Leuven of VITO.

Vervolgens kunnen concentraties en depositie met IMPACT (standaard module) berekend worden door puntbronnen om de 50 m te plaatsen. Op die manier kan er rekening gehouden worden met pluimstijging. In IMPACT zal de mogelijkheid voorzien worden om een CSV-bestand met puntbronnen op te laden. 

Volgende parameters[1] moeten gebruikt worden bij invoer in IMPACT:


Varen

Liggen


Warmte-inhoud (MW)

Hoogte (m)

Warmte-inhoud (MW)

Hoogte (m)

Binnenvaart

0,150

5

0,150

5

Tankers

1,902

32

2,563

29,6

Passagiersschepen en jachten

1,956

38,3

0,438

29,1

Fruitschepen

2,542

27,6

0,452

19,1

Stukgoedschepen

0,751

18,5

0,069

15,2

Gastankers

1,238

21,8

2,563

20,3

Auto- en ro/ro-schepen

0,825

17,6

0,524

37,7

Ore-bulk-oil-schepen

1,748

13,3

0,331

22,8

Stortgoedschepen

1,748

13,3

0,331

22,8

Andere scheepstypes

0,369

14,9

0,068

16,5

Containerschepen

3,876

35,2

0,408

30,8


Diameter (m)

Volumestroom (Nm³/s)

4

76

[1] Bron: VITO

De procentuele bijdrage van de deposities aan de kritische depositiewaarden (KDW) per habitattype moet berekend worden. Meer info: zie praktische wegwijzers ANB ‘eutrofiëring’ en ‘verzuring’ via de lucht.

Naast IMPACT zijn er betalende modellen (bvb. STACKS) waarmee concentraties en deposities berekend kunnen worden.Voor de dispersieberekeningen van scheepvaart is er in Vlaanderen geen gratis model beschikbaar. Voor dispersiemodellering van scheepvaart is Pluim Vaarweg aangewezen als (betalend) model. Het is een gedetailleerd en betrouwbaar model, het houdt rekening met diverse scheeptypes, schouwhoogte, warmte-inhoud van de pluim,…

De gebruikte invoergegevens moeten in bijlage bij het MER gevoegd worden.