Je bekijkt een oude versie van deze pagina. Bekijk de huidige versie.

Vergelijk met huidige Toon pagina historie

« Vorige Versie 12 Volgende »

Inleiding

Het gecentraliseerd aanbieden van grondwatermeetdata is één van de doelstellingen van DOV. Denk hierbij aan grondwaterstanden en bodemvochtmetingen. DOV ontsluit uiteraard de meetdata van de drie DOV-partners, maar ondertussen ook de meetnetten van o.a. natuurorganisaties, INBO, Curieuzeneuzen, boorbedrijven en een aantal lokale overheden. Daarnaast lopen er bijkomende trajecten met beheerders van meetnetten. Wil je meer weten over deze doelstelling en hoe het aansluit bij de Lange TermijnVisie van DOV 2030, bekijk dan deze pagina.

Wat betreft datagovernance biedt DOV zowel de mogelijkheid om jullie data volledig via DOV te beheren, als om de data in een eigen datasysteem te beheren en enkel ontsluiten via DOV. In beide gevallen wordt het meetnet dan ontsloten samen met alle meetnetten in Vlaanderen, wat een enorm voordeel biedt voor eindgebruikers. In beide gevallen blijft het ook mogelijk om de data via een eigen dataportaal aan te bieden (eventueel toegespitst op specifieke eindgebruikers of streek).

Het gecentraliseerd aanbieden en bevraagbaar maken leidt tot efficiëntiewinsten bij iedereen die met de data aan de slag wil:

  • grondwaterlocaties en meetreeksen kunnen op een uniforme manier worden opgeslagen, bevraagd, gevisualiseerd, 
  • in de DOV-verkenner zijn ruimtelijke queries mogelijk, 
  • metingen kunnen vergeleken of gevisualiseerd worden met metingen van andere meetnetten/organisaties,
  • voor expert-gebruikers biedt pydov dé tools om gericht en reproduceerbaar data binnen te halen in eigen toepassingen,
  • beheerders van kleinere meetnetten hoeven niet te investeren in de ontwikkeling van een eigen beheerplatform,

Stap 1 - intakegesprek met medewerkers van DOV

Om jullie data via DOV ter beschikking te stellen, starten we steeds met een kort intakegesprek met één van de DOV-medewerkers. 
Zo kunnen de afspraken en volgende stappen doorlopen worden. 

Maak hiervoor een afspraak via meldpunt@dov.vlaanderen.be

Stap 2 - rechten toekennen aan gebruikers die het databeheer voor hun rekening nemen

Om data te kunnen inladen in DOV moeten de betrokken gebruikers over de nodige rechten beschikken

  • Voor medewerkers van een lokaal bestuur: de nodige rechten worden toegekend door de lokale beheerder van het bestuur. Hij gebruide lokale beheerder voor het gebruikersbeheer van  de Vlaamse overheid kan in deze toepassing daartoe de nodige rechten aan de bevoegde personen toekennen
    • stap 1: de medewerker moet rechten worden toegekend binnen de werkrelatie met de betrokken gemeente/stad/provincie.
    • stap 2: , met name het profiel "eDOV invoerder andere bedrijven" of  "eDOV invoerder andere bedrijven" binnen het gebruikersrecht "Databank Ondergrond Vlaanderen Externe gebruiker ".
  • de lokale beheerder van elk lokaal bestuur voor het gebruikersbeheer van  de Vlaamse overheid kan in deze toepassing daartoe de nodige rechten aan de bevoegde personen toekennen

Wenst u na te gaan wie uw lokale beheerder is dan kan dit "Mijn Profiel".


Graag hulp of extra toelichting hierbij ?

Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

Er kunnen eventueel ook eerst rechten toegekend worden voor de 'oefen'-omgeving. 
Zo kunnen eerst de nodige tests gebeuren. 

Toevoegen van betrokken gebruikers en toekennen van de nodige rechten voor de oefen-omgeving gebeurt door de medewerkers van DOV. Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

3) data aanleveren

Data aanleveren bij DOV kan op verschillende manieren:

  • manueel via de webtoepassing van DOV: in verschillende invoervensters kan je nieuwe objecten aanmaken (putten, filterseen webapplicatie kan je in verschillende invoerschermen de nodige data verwerken (putten, filters, instrumenten voor loggerdata, peilmetingen, ...)
  • data importeren via xml-bestanden (handig als je zelf reeds een databank in gebruik hebt)
  • een synchronisatie opzetten tussen jullie eigen applicatie en de DOV-webservices 

Onderstaande tabel geeft een overzicht over hoe data kan worden aangeleverd:

Type datavia de webtoepassing DOVbulkingave door een bestand op te ladenvia webservices
Putvia DOV-portaal -> nieuwe puteen XML-bestand opladen via XML-importpaginaeen XML-bestand opladen via XML-webservice
Filter

via de putfiche
(tabblad 'filters' -> knop 'Acties' -> 'Peilfilter toevoegen')
De putfiche is beschikbaar meteen na aanmaken van een Put, of kan opgezocht
worden via de DOV-verkenner -> kaartlaag grondwaterlocaties)

een XML-bestand opladen via XML-importpaginaeen XML-bestand opladen via XML-webservice

Instrument

via DOV-portaal -> beheer instrumenten (-> Knop Nieuw)

?een JSON-bestand opladen via RESTfull API
Sensorvia de instrumentenfiche (-> Knop 'editeer' -> tabblad 'sensoren')?een JSON-bestand opladen via RESTfull API

Manuele meting
(ijkingsmeting)

via de filterfiche,
of via 'bulkinvoer peilmetingen'
een CSV- of XLS-bestand opladen via 'bulkinvoer peilmetingen'een XML-bestand opladen via XML-webservice

HF meting
(loggermetingen)

(niet voorzien)een CSV-bestand opladen via de instrumentenfiche
(tabblad 'sensoren' -> Knop 'voeg data toe')
een CSV-bestand opladen via RESTfull API

3.1) data aanleveren via de DOV-webapplicatie

TO DO: aparte handleidingen maken voor

  • aanmaak putfiche
  • aanmaak filterfiche
  • toevoegen peilmetingen
  • toevoegen grondwatermonsterfiche en kwaliteitsmetingen
  • toevoegen instrument
  • opladen loggerdata

3.2) data aanleveren via import van xml-bestanden

Meer informatie staat op deze pagina's : 

to do: voorbeeld xml's maken van de fiches

3.3) automatische synchronisatie opzetten met de DOV-webservices

meer informatie staat op: 

  • Geen labels