Je bekijkt een oude versie van deze pagina. Bekijk de huidige versie.

Vergelijk met huidige Toon pagina historie

« Vorige Versie 8 Volgende »

DOV bevat naast data van de 3 partners (VMM - Afdeling Operationeel Waterbeheer, MOW - Afdeling Geotechniek, departement Omgeving - Afdeling Vlaams Planbureau voor de omgeving) ook data van andere organisaties, overheden, boorbedrijven, …

Eén van onze doelstellingen uit de lange termijnvisie van DOV is om een netwerkorganisatie te zijn waar belanghebbenden gemakkelijk kunnen op aan sluiten. Hiervoor willen we een governancestructuur uitwerken die zich. o.a. ook richt op het creëren van engagement en gedragenheid binnen de Vlaamse Overheid en de lokale besturen om DOV te gebruiken, te verrijken en structureel uit te breiden. Wil je meer weten over de Lange TermijnVisie van DOV 2030, bekijk dan deze pagina.

Uiteraard blijft het steeds mogelijk om de data via jullie eigen dataportaal naar buiten te blijven brengen. DOV biedt echter functionaliteiten die zowel voor de stad, voor andere overheden, als voor het ruimere publiek interessant kunnen zijn. Data gecentraliseerd aanbieden en bevraagbaar stellen leidt tot efficiëntiewinsten bij iedereen die met de data aan de slag wil.
Zo kunnen :

  • grondwaterlocaties en meetreeksen opgeslagen, bevraagd, gevisualiseerd, gedownload worden;
  • zijn er ruimtelijke queries mogelijk in de DOV-verkenner;
  • is vergelijking met metingen/locaties van andere organisaties mogelijk;
  • biedt pydov dé tools waar deskundigen zeer gericht en reproduceerbaar data kunnen binnenhalen in eigen toepassingen


1) intakegesprek met medewerkers van DOV

Om jullie data via DOV ter beschikking te stellen, starten we steeds met een kort intakegesprek met één van de DOV-medewerkers. 
Zo kunnen de afspraken en volgende stappen doorlopen worden. 

Maak hiervoor een afspraak via meldpunt@dov.vlaanderen.be

2) rechten toekennen aan gebruikers die databeheer voor hun rekening nemen

Om data te kunnen inladen in DOV moeten de betrokken gebruikers over de nodige rechten beschikken binnen de werkrelatie met de betrokken gemeente/stad/provincie.

De lokale beheerder van elk lokaal bestuur voor het gebruikersbeheer van  de Vlaamse overheid kan in deze toepassing daartoe de nodige rechten aan de bevoegde personen toekennen, met name het profiel "eDOV invoerder andere bedrijven" of  "eDOV invoerder andere bedrijven" binnen het gebruikersrecht "Databank Ondergrond Vlaanderen Externe gebruiker ".

Wenst u na te gaan wie uw lokale beheerder is dan kan dit "Mijn Profiel".


Graag hulp of extra toelichting hierbij ?

Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

Er kunnen eventueel ook eerst rechten toegekend worden voor de 'oefen'-omgeving. 
Zo kunnen eerst de nodige tests gebeuren. 

Toevoegen van betrokken gebruikers en toekennen van de nodige rechten voor de oefen-omgeving gebeurt door de medewerkers van DOV. Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

3) data aanleveren

Data aanleveren bij DOV kan op verschillende manieren:

  • manueel via een webapplicatie kan je in verschillende invoerschermen de nodige data verwerken (putten, filters, instrumenten voor loggerdata, peilmetingen, ...)
  • data importeren via xml-bestanden (handig als je zelf reeds een databank in gebruik hebt)
  • een synchronisatie opzetten tussen jullie eigen applicatie en de DOV-webservices 

3.1) data aanleveren via de DOV-webapplicatie

TO DO: aparte handleidingen maken voor

  • aanmaak putfiche
  • aanmaak filterfiche
  • toevoegen peilmetingen
  • toevoegen grondwatermonsterfiche en kwaliteitsmetingen
  • toevoegen instrument
  • opladen loggerdata

3.2) data aanleveren via import van xml-bestanden

Meer informatie staat op deze pagina's : 

to do: voorbeeld xml's maken van de fiches

3.3) automatische synchronisatie opzetten met de DOV-webservices

meer informatie staat op: 

  • Geen labels