Rubriek 28 van bijlage I

Rubriek 28 van bijlage I is enkel van toepassing op rubrieken van bijlage I die een drempelwaarde hebben. De rubrieken van bijlage I die betrekking hebben op de aanleg van wegen zijn de rubrieken 9 en 10. Rubriek 9 van bijlage I (“Aanleg van autosnelwegen en autowegen […]”) heeft geen drempelwaarde, dus kan rubriek 28 niet van toepassing zijn op rubriek 9. Wijzigingen en/of uitbreidingen van autosnelwegen zullen dus nooit onder rubriek 28 van bijlage I vallen, maar desgevallend onder rubriek 13 van bijlage III (zie verder).

Voorbeeld

  • De aanleg van een nieuwe autosnelweg alsook de verbreding van een autosnelweg met een extra rijstrook vallen rechtstreeks onder rubriek 9 van bijlage I van het project-m.e.r.-besluit.
  • De aanleg van een nieuw op- en afrittencomplex op een bestaande autosnelweg valt niet onder rubriek 9 en ook niet onder rubriek 28 van bijlage I. Een dergelijk project zal desgevallend onder de rubriek “Aanleg van wegen” (rubriek 10e) van bijlage III van het project-m.e.r.-besluit vallen.
  • Een wijziging aan een bestaand op- en afrittencomplex op een bestaande autosnelweg valt niet onder rubriek 9 of rubriek 28, maar desgevallend wel onder rubriek 10e of 13 van bijlage III van het project-m.e.r.-besluit.

Rubriek 10 van bijlage I heeft wel een drempelwaarde. Rubriek 28 is dus mogelijk van toepassing op projecten vallende onder rubriek 10.

Rubriek 13 van bijlage II of III

De verlenging, verbreding en verlegging van een bestaande weg dient beschouwd te worden als vallende onder de projectcategorie "aanleg van wegen" zelf en deze vallen dus al zeker niet onder de wijzigingsrubrieken. Andere wijzigingen/uitbreidingen van een bestaande weg vallen mogelijk wel onder rubriek 13 van bijlage II of III.

Gezien in het kader van de project-m.e.r.-screening onder "weg" verstaan dient te worden "een openbare weg bestemd voor gemotoriseerd verkeer" valt elke vergunningsplichtige wijziging of uitbreiding van zo een weg mogelijk onder rubriek 13 van bijlage II/III, tenminste indien de wijziging of uitbreiding betrekking heeft op "de openbare weg bestemd voor het gemotoriseerd verkeer". Enkel zulke wijzigingen of uitbreidingen kunnen leiden tot een wijziging van de mobiliteit (intensiteitsverhoging, verplaatsing van mobiliteit) op de weg.

Hieronder worden een aantal voorbeelden opgesomd die onder de wijzigingsrubriek vallen:

  • Een kruispunt omvormen tot een rotonde
  • Het aanpassen (zonder veel bijkomend ruimtebeslag) van een bestaand op -en afrittencomplex
  • Heraanleg en herprofilering van een weg die door een dorpskern loopt
  • Verharden van een bestaande openbare weg (intensiever gebruik) 


De onderstaande voorbeelden vallen niet onder de wijzigingsrubriek, gezien deze strikt genomen geen betrekking hebben op de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer en bovendien aangenomen kan worden dat ze geen mobiliteitseffecten genereren:

    • Aanleg van fietspad/voetpad langs een bestaande weg
    • Aanleg van riolering of langsgrachten; dempen van langsgrachten
    • Plaatsen van verlichtingspalen of verkeersborden
    • Kappen van bomen langs de weg


  • Geen labels