Onderhoud Wegens upgrade omwille van een kritieke kwetsbaarheid zal confluence vandaag (18/12/2023) om 14u00 even onbeschikbaar zijn.
Voor de Bilzersteenweg spreekt het voor zich dat geluidsschermen niet aan de orde zijn. Er kan mogelijks wel voor stillere wegverharding gekozen worden. Om de nodige reductie te bekomen, zal de stillere wegverharding gecomplementeerd moeten worden met een snelheidsverlaging en een verbeterde gevelisolatie.
Aan de Maastrichtersteenweg kan een deel van de vereiste reductie behaald worden door een lokale snelheidsverlaging en in de Neremweg zal een stiller wegdek een voldoende maatregel zijn.
Ter hoogte van de doorgang 's Herenelderen zal men lokaal verkeersremmende maatregelen moeten nemen in combinatie met een snelheidsverlaging.
Bij een project-MER moet ook aangegeven worden welke wegverharding aangelegd moet worden en over welke afstand, welke snelheidsreductie nodig is, waar verkeersremmende maatregelen moeten genomen worden en voor welke woningen nog bijkomende gevelisolatie nodig is.
Langsheen de Molenweg is er voor het deel van de cluster geen ontsluiting en is de reductiewaarde hoog waardoor een geluidsscherm de beste keuze lijkt. De hoogte van het scherm moet voor een project-MER bepaald worden via het dimensioneringsschema. Ook de lengte van het scherm moet bepaald worden. De lengte van het scherm dient minstens de lengte van de cluster te zijn verlengd met een afstand bepaald door de openingshoek van 70° op de uiterste woongebouwen. Praktisch gezien is het echter beter om het scherm niet voorbij het kruispunt Molenweg en Bodemweg te laten lopen en vooral te voorzien op het westelijk deel hiervan waar de nieuwe weg wordt doorgetrokken. Het zijn dan vooral de woongebouwen die tussen de Molenweg en de Ziegelsmeer liggen die men afschermt. Het scherm loop dan vanaf het kruispunt tot aan de uiterste woongebouw en wordt verlengd met ongeveer 93m (= 25 x tg 70°). De totale lengte is dan ongeveer 280m.