Er zijn verschillende stappen nodig om te kunnen inloggen op een Vlaams e-loket zoals e-DOV meldpunt boringen.

  • stap 1: er is een Belgisch ondernemingsnummer nodig voor het bedrijf. 
  • stap 2: er is een BIS-nummer nodig voor wie zal inloggen.
  • stap 3: de digitale sleutels om in te loggen moeten geactiveerd worden. 
  • Stap 4: je maakt zelf de juiste rechten aan of bezorgt je BIS-nummer aan DOV 

Stap 1) Als buitenlands bedrijf vraag je een Belgisch ondernemingsnummer aan 

Buitenlandse boorbedrijven die in België een activiteit uitoefenen dienen zich in te schrijven bij de Kruispuntdatabank van Ondernemingen (KBO).

Zie ook: https://www.vlaanderen.be/aanmelden-bij-de-overheid-mijn-digitale-sleutels/aanmelden-bij-de-overheid-als-niet-belg#veelgestelde-vragen

Stap 2) Als persoon zonder Belgische identiteitskaart (eID) vraag je een BIS-nummer aan

Daarnaast hebben de personen die de boorgegevens zullen rapporteren ook een authenticatiemiddel (dat de Belgische eID vervangt) nodig om te kunnen inloggen.
Dit is het BIS-nummer (uniek identificatienummer voor niet-Belgen). 
Meer informatie en een overzicht van het verloop van de aanvraag en activatie van de BIS-nummers staat op : 

Om dit BIS-nummer aan te vragen is omwille van veiligheidsredenen er een voorafgaande identiteitscontrole noodzakelijk.
Hiervoor is een identiteitskaart vereist, een rijbewijs mag niet toegelaten worden als identificatiebewijs.
U kan dit aanvragen op 3 manieren: 

1) in een VMM-kantoor: 

  • U kunt zich aanbieden op één van onze VMM-kantoren (in Antwerpen, Aalst, Brussel of Gent).
  • Wenst u zich bij ons aan te melden dan dien je tijdig vooraf een afspraak te maken.
    Dit kan per e-mail via erkenning.boorbedrijf@vmm.be.
    We bekijken dan samen welk kantoor het best bereikbaar is voor beide partijen.

2) in een registratiekantoor

  • U kunt zich aanbieden bij één van de Belgische lokale registratiekantoren die voor ons die identiteitscontrole kunnen uitvoeren en voor u het BIS-nummer zullen aanmaken
  • De lijst van deze kantoren kan u hier terugvinden. De adressen staat op deze webpagina
    Het is belangrijk dat u een grensgemeente kiest uit de bijgevoegde lijst die zich niet enkel beperkt tot de registratie van eigen inwoners;
  • Maak vooraf een afspraak met hen (bij de dienst bevolking). 

3) bij FOD BOSA DG DT in Brussel 

Stap 3: je activeert je digitale sleutels

Na de identiteitscontrole a.d.h.v. een identiteitskaart of paspoort wordt u geregistreerd.
Bij deze registratie ontvangt u een persoonlijke activatiecode op papier en een activatielink via e-mail op jouw persoonlijk e-mailadres. 
Open de mail, en klik op 'uw digitale sleutel activeren'
Geef dan de registratiecode in die je op papier ontvangen hebt. 
Daarmee kan je uw digitale sleutels activeren en zelf kiezen welke je wil gebruiken. 
Via deze snelstartkaart heeft u een handig overzicht en in dit filmpje krijg je ook meer uitleg. 

Een van de mogelijkheden is eIDAS.
Door gebruik te maken van eIDAS kunnen gebruikers binnen de Europese Unie onderling aanmelden op digitale toepassingen van de verschillende Europese lidstaten. Hiervoor maakt eIDAS gebruik van het authenticatieproces van de eigen lidstaat.
Meer informatie en een lijst van de deelnemende landen kan je raadplegen op deze pagina: https://www.vlaanderen.be/aanmelden-bij-de-overheid-mijn-digitale-sleutels/aanmelden-via-eidas

Stap 4: je maakt zelf de juiste rechten aan of bezorgt je BIS-nummer aan DOV 


Na ontvangst van uw BIS-nummer: 

  • kan de lokale beheerder van het bedrijf de juiste rechten toekennen in webIDM (gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid). 
    Hoe je dit doet staat op dezepagina beschreven: Medewerkers van erkende boorbedrijven
  • Je kan het BIS-nummer ook per e-mail bezorgen aan erkenning.boorbedrijf@vmm.be
    Er worden dan voor u de nodige login-rechten aangemaakt voor de Databank Ondergrond Vlaanderen en u kunt beginnen rapporteren in DOV.



  • No labels