Versies vergeleken

Uitleg

  • Deze regel is toegevoegd.
  • Deze regel is verwijderd.
  • Opmaak is veranderd.

...

Disciplines i.v.m. erkenningen

Zoals al eerder aangegeven kunnen, volgens de Vlaamse regelgeving, deskundigen erkend zijn in volgende disciplines (en deeldomeinen):

  • Bodem (pedologie en geologie)
  • Water (geohydrologie, oppervlakte- en afvalwater en mariene waters)
  • Lucht (geur en luchtverontreiniging)
  • Geluid en trillingen (geluid en trillingen)
  • Mens (gezondheid, mobiliteit en ruimtelijke aspecten)
  • Biodiversiteit
  • Klimaat
  • Landschap, bouwkundig erfgoed en archeologie (landschap, bouwkundig erfgoed en archeologie)

Onderscheid in sleutel-, neven- en niet relevante disciplines

Tijdens de scoping worden de belangrijkste milieuthema's en -effecten geïdentificeerd en onderscheiden van andere, minder relevante thema's en -effecten. Het resultaat van de scoping bestaat uit een overzicht van de vermoedelijk aanzienlijke effecten die in het MER, de ontheffingsnota of screeningsnota verder onderzocht zullen worden. Dit overzicht wordt meestal voorgesteld onder vorm van een ingreep-effectmatrix.

...

Voor een toelichting over de betekenis en het gebruik van de term receptordisciplines (Landschap, bouwkundig erfgoed en archeologie, Fauna & Flora en Mens) wordt verwezen naar het deel over de disciplinebenadering versus de receptorbenadering.

Tips en aandachtspunten

  1. Voor een concreet dossier kan het aangewezen zijn om in detail te motiveren waarom een bepaalde discipline als sleutel-, neven- of niet relevante discipline beschouwd wordt, en voor activiteiten waarvoor een activiteiten-specifiek richtlijnenboek beschikbaar is, de eventuele afwijkingen ten opzichte van het richtlijnenboek aan te geven. Ook in de discipline-specifieke richtlijnenboeken kunnen aanwijzingen staan wanneer voor de betrokken discipline een erkend MER-deskundige aangewezen is, en zij bijgevolg een sleuteldiscipline wordt.
  2. Tijdens de scopingfase (startdocument en richtlijnen) moet in elk dossier duidelijk beschreven worden welke disciplines de sleuteldisciplines zijn, welke disciplines ook relevant zijn en onderzocht zullen worden (nevendisciplines) en welke disciplines niet relevant zijn en dus niet onderzocht worden.
  3. Een discipline die in het startdocument 'minder belangrijk' leek kan naar aanleiding van nieuwe inzichten uit de terinzagelegging toch een sleuteldiscipline worden. Zo kan er bijvoorbeeld voor een project-MER in de richtlijnen beslist worden dat die discipline, in tegenstelling tot wat in het startdocument stond, toch door een erkend MER-deskundige behandeld moet worden. Het omgekeerde zou in theorie ook kunnen: een belangrijke discipline zou minder belangrijk kunnen blijken.
  4. Voor de sleuteldisciplines is het aangewezen dat de deskundige aanwezig is bij overleg tijdens het MER-proces, tenzij het Team Mer voorafgaand aan het overleg aangegeven heeft dat zijn of haar aanwezigheid niet noodzakelijk is.