Versies vergeleken

Uitleg

  • Deze regel is toegevoegd.
  • Deze regel is verwijderd.
  • Opmaak is veranderd.

...

  • Voor medewerkers van een lokaal bestuur:
    • de nodige rechten worden toegekend door de lokale beheerder van het bestuur. De lokale beheerder gebruikt daarvoor de toepassing gebruikersbeheer van  de Vlaamse overheid.
      • stap 1: de medewerker moet rechten worden toegekend binnen de werkrelatie met de betrokken gemeente/stad/provincie.
      • stap 2: de medewerker krijgt rechten op het profiel "eDOV invoerder andere bedrijven" binnen het gebruikersrecht "Databank Ondergrond Vlaanderen Externe gebruiker ".
    • Wenst u na te gaan wie uw lokale beheerder is dan kan dit "Mijn Profiel".
  • Voor gebruikers van andere organisaties (= gebruikers die niet voor de Vlaamse Overheid of een lokaal bestuur werken)
    • DOV-medewerkers kunnen gebruikers toevoegen aan het systeem:
      • Ze hebben hiervoor het rijksregisternummer nodig, en het KBO-nummer van de organisatie,
      • Ze voegen een werkrelatie toe met de betrokken organisatie (bedrijf, vzw, ...)
      • Ze voegen de nodige rechten op profielen toe
  • Voor toepassingen die automatisch data uitwisselen met DOV via API's of via XML:
    • de De toegang wordt beheerd via certificaten (en dus niet met een persoonlijke login). Deze certificaten worden aangemaakt op niveau van de toepassing/server die de data doorstuurt naar DOV.
    • Meer info over het aanmaken van certificaten is te vinden op Synchronisatie - gebruik DOV-webservices
    • De bovenstaande handleiding is vooral uitgeschreven voor dataleveranciers zoals lokale besturen en organisaties binnen de Vlaamse Overheid. Indien de dataleverancier een bedrijf is, worden de certificaten De certificaten worden aangemaakt in overleg met de DOV-medewerkers. Dit loopt als volgt:
      • Ze hebben hiervoor De DOV-medewerkers hebben volgende info nodig: de naam het bedrijf, het KBO-nummer, een naam voor de aanroepende toepassing en een korte beschrijving van de toepassing. 
      • Op basis van deze informatie wordt voorziet het DOV-team een Common Name (CN) aangemaakt door het DOV-team. Dit . Deze CN heeft het formaat naambedrijf/dov-services/oefen/naamtoepassing. Er is een apart CN voor de productie- en de oefenomgeving van DOV, en er is voor elk dus een apart certificaat nodig. 
      • Met dit CN maakt het bedrijf een Certificate Signing Request (CSR) aan. In het CSR wordt het CN gecombineerd met de public key van de toepassing.
      • Het bedrijf maakt nu een certificaat aan via de toepassing . Het CSR wordt naar DOV-medewerkers gestuurd. Tips VO-DCBaaS (https://dcb.vlaanderen.be). Het certificaat kan uit deze toepassing worden gedownload. 
      • De toepassing van het bedrijf moet dit certificaat meesturen bij elke API-call naar DOV (in de HTTP-header).
    • Meer info over het aanmaken van een CSR zijn terug en voor het aanmaken van certificaten is te vinden in op Synchronisatie - gebruik DOV-webservices
      • handleiding Private Sleutel en CSR aanmaken
      • handleiding certificaten aanmaken via VO-DCBaaS
      • Voor het gebruik van VO-DCBaas moet de lokale beheerder van het bedrijf de rol DCBaaS Certificatenbeheerder Organisatie toekennen (noot: zie handleiding hoofdstuk 2.2.1 voor info over deze rol). Hij kan deze rol toekennen aan zichzelf of een andere medewerker van het bedrijf. Het toekennen gebeurt via  https://gebruikersbeheer.vlaanderen.be. Let op: na het toekennen van de rol, kan het even duren voor de rol is doorgestroomd in het systeem.
      • Na het doorstromen van de rollen, kan de medewerker inloggen op de applicatie VO-DCBaas (https://dcb.vlaanderen.be). In deze toepassing kunnen de certificaten worden aangemaakt. 
      • Op basis van het CSR maakt het DOV-team een certificaat aan, en stuurt dit terug naar het bedrijf.
      • De toepassing van het bedrijf moet dit certificaat meesturen bij elke API-call naar DOV (in de HTTP-header).


Informatie
titleGraag hulp of extra toelichting hierbij ?

Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

...