Bij project-MER moet voor zowel wegverharding als voor geluidswerende constructies nagegaan worden of de maatregelen wel toepasbaar zijn. Verschillende factoren spelen namelijk mee om te bepalen of de maatregelen realistisch zijn, dit wil zeggen dat ze naast efficiënt ook te verantwoorden moeten zijn in functie van kosten en baten.
Voor een geluidswerende constructie spelen onder andere volgende factoren een rol:
- het aantal en de geografische verdeling van de geluidsgehinderden
- de afstand van de geluidsgehinderden tot de bron
- het hoogteverschil tussen de geluidsgehinderden en de bron
- is er een andere bron aanwezig waardoor het effect van de geluidswerende constructie verminderd wordt?
- kan de geluidswerende constructie voldoende hoog en lang worden uitgevoerd
Voor een stillere wegverharding, namelijk een AGT-mengsel1 als toplaag spelen volgende factoren een rol:
- het aantal en de geografische verdeling van de geluidsgehinderden
- is de hinder afkomstig van de verkeersbron en is deze de dominante bron?
- is de rijsnelheid voldoende hoog (> 60 km/u)
- de afwezigheid van wringend verkeer (bv. kruispunten, op- en afritten, rotondes, bushaltes, erftoegangen, ...)
- beide rijrichtingen aanleggen in AGT-mengsel
- kan het AGT-mengsel over een voldoende grote lengte worden uitgevoerd?
Voor beide maatregelen moet er minstens 1 cluster zijn van 5 woningen of andere geluidsgevoelige bestemming waarvoor reductie noodzakelijk is. Om te bepalen of de woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen waarvoor verdere reductie noodzakelijk is (=”gehinderde woningen”), zich ruimtelijk binnen eenzelfde cluster bevinden, kan onderstaand stappenplan gevolgd worden.
Stappenplan ter bepaling van clusters
De opzet is om te bepalen waar de geluidswerende constructies en/of de AGT-toplaag moeten aangebracht worden.
In eerste instantie worden 'tijdelijke clusters' bepaald.