De tool IMPACT laat toe om de impact van een infrastructuurproject op wegverkeersemissies en luchtkwaliteit (voor wegen zonder bebouwing of met bebouwing > 30 m van de wegas) te berekenen. IMPACT staat voor 'Immission Prognosis Air Concentration Tool'.
IMPACT kan gebruikt worden voor:
IMPACT is niet geschikt voor:
Volgende invoergegevens zijn noodzakelijk. Voor meer informatie over de invoergegevens wordt verwezen naar de handleiding van IMPACT.
Voor enkele richtlijnen voor het gebruik van tool IMPACT voor wegverkeer wordt verwezen naar 'Richtlijnen tool IMPACT-wegverkeer'.
IMPACT berekent de totale luchtconcentratie die bestaat uit een achtergrondbijdrage en een lokale bijdrage van wegverkeer. De standaard achtergrondgegevens in IMPACT zijn gebaseerd op interpolaties van de metingen voor de actuele en historische toestand en prognoses voor de toekomstige zichtjaren. De lokale verkeersbijdrage wordt berekend met de verkeersgegevens (o.a. wegsegmenten, hoogtes, verkeersintensiteiten en snelheden) die uit de strategische verkeersmodellen komen. Deze inputgegevens bevatten de ingeschatte verkeersintensiteiten op alle wegen in het te onderzoeken studiegebied. Om dubbeltellingen te vermijden is het daarom noodzakelijk de achtergrondconcentraties hiervoor te corrigeren. IMPACT corrigeert voor de dubbeltellingen door de wegverkeersemissiebijdrage in de achtergrondconcentratie in vermindering te brengen alvorens de bijdrage van de wegen erbij te tellen.
Het model kan geen rekening houden met een verdiepte ligging van de weg, wel met een verhoogde ligging van de weg (bruggen/viaducten). Wanneer rekening gehouden moet worden met een verdiepte ligging van de weg, kan CFD-modellering toegepast worden.
Voor complexe stedelijke omgevingen wordt aangeraden om te modelleren met AtmoStreet.