Inleiding


DOV-services die we aanbieden op internet en waarvoor authenticatie nodig is, worden standaard beveiligd met certificaten. We gebruiken hiervoor standaard de VO-PKI.

We hanteren de regel 1 certificaat per unieke combinatie organisatie-toepassing-omgeving-aanroepende_toepassing, waarbij

Het gebruik van 1 certificaat per unieke combinatie, betekent dat:


In onderstaande tekst is de gebruikte terminologie vrij standaard, waarbij we er wel vanuit gaan dat de lezer voldoende kennis heeft wat betreft SSL en certificaten. 

Aansluitingsaanvraag

Het administratieve proces om gebruik te kunnen maken van de DOV-services bestaat uit 2 stappen:

  1. Aanvraag toegang DOV-services
  2. Aanmaken certificaat

Aanvraag tot toegang tot DOV-services

Stuur een mail naar meldpunt@dov.vlaanderen.be waarin u volgende gegevens vermeldt:


DOV zal vervolgens een 'Common Name' (CN) opstellen en daaraan de nodige rechten toekennen tot de DOV-applicaties. Vervolgens zal DOV deze CN terugsturen. Het is zeer belangrijk dat deze CN wordt gebruikt bij het aanmaken van het certificaat.


sedert 01/03/2021 is nieuw Certificatenbeheer (Vo-DCBaaS) gelanceerd en dient werk gemaakt te worden van migratie bestaande certificaten

https://overheid.vlaanderen.be/nieuws/lancering-nieuw-certificatenbeheer-vo-dcbaas-en-migratie-bestaande-certificaten

De werking van Certificatenbeheer staat hier beschreven:

https://overheid.vlaanderen.be/publicaties-toegangs-en-gebruikersbeheer#ik-heb-vragen-over-vo-dcb-of-vodcbaas


Aanmaken certificaat

Het aanmaken van een certificaat is een actie die integraal door de aanvrager kan gerealiseerd worden.

De werking van Certificatenbeheer staat hier beschreven:

Stap 1: Private Sleutel en CSR aanmaken, 'Handleiding Private Sleutel en CSR aanmaken'

Stap 2: Opladen CSR, dit staat in de handleiding 'Nieuwe Handleiding Vo-DCBaaS'


Beide handleidingen en extra informatie zijn hier te vinden:

https://overheid.vlaanderen.be/publicaties-toegangs-en-gebruikersbeheer#ik-heb-vragen-over-vo-dcb-of-vodcbaas