De emissies veroorzaakt door binnenvaart en zeevaart kunnen berekend worden met behulp van emissiefactoren. In uitzonderlijke gevallen kunnen ook de betalende emissiemodellen EMMOSS of EISS gebruikt worden. De MER-deskundige kan deze modellen niet zelf toepassen, maar kan dit vragen aan respectievelijk Transport & Mobility Leuven of VITO.
Vervolgens kunnen concentraties en depositie met IMPACT (standaard module) berekend worden door puntbronnen om de 50 m te plaatsen. Op die manier kan er rekening gehouden worden met pluimstijging. In IMPACT zal de mogelijkheid voorzien worden om een CSV-bestand met puntbronnen op te laden.
Volgende parameters1moeten gebruikt worden bij invoer in IMPACT:
Varen
Liggen
Warmte-inhoud (MW)
Hoogte (m)
Warmte-inhoud (MW)
Hoogte (m)
Binnenvaart
0,150
5
0,150
5
Tankers
1,902
32
2,563
29,6
Passagiersschepen en jachten
1,956
38,3
0,438
29,1
Fruitschepen
2,542
27,6
0,452
19,1
Stukgoedschepen
0,751
18,5
0,069
15,2
Gastankers
1,238
21,8
2,563
20,3
Auto- en ro/ro-schepen
0,825
17,6
0,524
37,7
Ore-bulk-oil-schepen
1,748
13,3
0,331
22,8
Stortgoedschepen
1,748
13,3
0,331
22,8
Andere scheepstypes
0,369
14,9
0,068
16,5
Containerschepen
3,876
35,2
0,408
30,8
Diameter (m)
Volumestroom (Nm³/s)
4
76
De procentuele bijdrage van de deposities aan de kritische depositiewaarden (KDW) per habitattype moet berekend worden. Meer info: zie praktische wegwijzers ANB ‘eutrofiëring’ en ‘verzuring’ via de lucht.