Versies vergeleken

Uitleg

  • Deze regel is toegevoegd.
  • Deze regel is verwijderd.
  • Opmaak is veranderd.

Inhoudsopgave

Resultaten voor de case zijn geen weerspiegeling van de realiteit. De cases zijn fictief.

Stadsontwikkelingsproject kust

Op een site omgeven door wegen wordt een stadsontwikkelingsproject gepland waarbij de ingeplande gebouwen een dakhoogte van 25 meter bereiken. Deze locatie heeft een belangrijke geluidsimpact door wegverkeer. 

Volgens de kansenkaart ruimtelijk rendement verhogen voor gemengde omgevingen bevindt het project zich in een zone met hoge kans voor ruimtelijk rendement.

Op basis van een nauwkeurige akoestische berekening wordt het invallend geluidsniveau bepaald. Op de vrije gevelvlakken van de projectgebouwen worden gevelpunten gegenereerd op elke bouwlaag met een tussenafstand van 5m (zowat een karakteristieke gevelbreedte van een appartement). 

De resultaten tonen aan dat de groene en blauwe gevelelementen gunstig zijn voor woonontwikkeling, zonder toepassing van passieve beschermingsmaatregelen. De gevels die belast worden met een waarde hoger dan 60dB(A) (= gele en oranje gevelvlakken op de kaart) moeten verzekerd worden van een voldoende akoestische gevelisolatie. Dit is dus van toepassing voor een zeer groot deel van de gevels.

Op basis van volgende formule: DAtr≥ Lden+3 - 33 én DAtr≥ 30 dB wordt de nodige gevelisolatiewaarde DAtr bepaald. Dit wordt gevisualiseerd in volgende figuur. 

Wanneer de nodige passieve beschermingsmaatregelen worden toegepast, namelijk voldoende gevelisolatie voor de noordelijke gevels, voldoet het stadsontwikkelingsproject aan het afwegingskader voor nieuwe woonontwikkelingen.

Stadsontwikkelingsproject centrum

Op een site in het stadscentrum wordt een stadswikkelingsproject gepland. Het project voorziet in een herwaardering van het industrieel erfgoed en de aanleg van nieuwe gebouwen en structuren voor woon-, cultuur- en winkelvoorzieningen. Centraal wordt een woontoren voorzien van 72m hoogte.  Het project bevindt zich in de fase 'bebouwen van een gebied bestemd voor wonen waarvoor inrichtingsbepalingen gelden'.

Het project is blootgesteld aan binnenstedelijk wegverkeersgeluid. Het gehele project ligt volgens de kansenkaart ruimtelijk rendement in een gebied met een zeer hoge kans voor ruimtelijk rendement (>80%).

Op basis van een nauwkeurige akoestische berekening wordt het invallend geluidsniveau bepaald. Op de vrije gevelvlakken van de projectgebouwen worden gevelpunten gegenereerd op elke bouwlaag met een tussenafstand van 5m (zowat een karakteristieke gevelbreedte van een appartement). Het project toont een grote variatie in de gevelbelasting (zie onderstaande kaart). Ze is het hoogste aan de straatkant en afhankelijk van de intensiteiten aldaar. Het niveau daalt sterk wanneer de afstand tot de straat toeneemt.

De belastingen op de gevels van de woontoren zijn hierdoor al beperkt. Men merkt ook goed de invloed van de hoogte op. Hoe hoger men gaat, hoe minder er een afschermende werking is van de andere, weliswaar, lagere gebouwen. Hierdoor liggen deze gevelwaarden dan terug wat hoger. Voor de vrije gevels meer centraal in de ontwikkeling bekomt men zeer lage gevelbelastingen.

De wooneenheden aan de zuidoostkant hebben een gevelwaarde die tussen 70 en 75dB ligt, die toegelaten zijn in een zone met een hoge kans op ruimtelijk rendement indien ze kunnen beschikken over minstens 1 verkeersluwe zijde. Daarnaast moet ook voldaan zijn aan de voorwaarde van voldoende akoestische gevelisolatie.

Voor de gevelvlakken waarbij de drempelwaarde van 60 dB(A) voor wegverkeer wordt overschreden (gele en oranje gevelvlakken op de kaart) geldt een opgelegde minimum eis voor akoestische gevelisolatie.

Op basis van volgende formule: DAtr≥ Lden+3 - 33 én DAtr≥ 30 dB wordt de nodige gevelisolatiewaarde DAtr bepaald. Dit wordt gevisualiseerd in volgende figuur.  Deze eisen hebben betrekking op alle gevelvlakken van te beschermen ruimten in het woongebouw.




Anker
voet1
voet1
1. Resultaten voor de case zijn geen weerspiegeling van de realiteit. De cases zijn fictief.