Versies vergeleken

Uitleg

  • Deze regel is toegevoegd.
  • Deze regel is verwijderd.
  • Opmaak is veranderd.

...

Het is de bedoeling om op basis van de eerste planopties in dit document met de bevolking tijdens het participatiemoment reeds in discussie te gaan.

 


2.1.2. Hoe?

Als het plan aanleiding kan geven tot aanzienlijke milieueffecten, dan is het opstellen van een plan-MER noodzakelijk en moet een erkende MER-deskundige als coördinator worden aangesteld. Dat geldt ook als er om een andere reden gekozen wordt om een plan-MER op te stellen. De startnota zal in dat geval een beschrijving van de te onderzoeken effecten en van de inhoudelijke aanpak van de effectbeoordelingen (methodologie) omvatten. Het team Mer zal in dit geval lid worden van het planteam in functie van het op te maken plan-MER.

Als het plan geen aanleiding kan geven tot aanzienlijke milieueffecten en het RUP is screeningsgerechtigd, dan moet er geen plan-MER gemaakt worden. Het team Mer zal in dit geval geen lid worden van het planteam. In de startnota moet in dat geval gemotiveerd worden 1) dat het plan RUP screeningsgerechtigd is én 2) dat het RUP geen aanzienlijke milieueffecten kan veroorzaken. Dit is te vergelijken met de ‘plan   

Het RUP is screeningsgerechtigd als het het gebruik bepaalt van een klein gebied op lokaal niveau of als het een kleine wijziging inhoudt, dit moet concreet gemotiveerd worden.

Het is vaste rechtspraak van de Raad van State dat bij de plan-m.e.r.-

...

screening, uit het oogpunt van de milieueffecten, voor elke zone van het RUP in de eerste plaats de vergelijking moet worden gemaakt tussen de verordenende voorschriften van het bestaande bestemmingsplan en die van het voorgenomen RUP (dit is: de planologische toets). De huidige feitelijke bestemming van het gebied is bij deze planologische toets niet relevant. Voor het uitvoeren van een volledig en zorgvuldig effectonderzoek kan de voornoemde planologische toets echter niet volstaan wanneer de betrokken percelen zich vanuit milieuoogpunt in een bijzondere feitelijke situatie bevinden, zoals bij de vastgestelde aanwezigheid van waardevolle natuurelementen. In dat geval moet ook worden nagegaan of er, gelet op die bestaande feitelijke toestand, milieueffecten kunnen zijn bij de realisatie van het voorgenomen RUP (dit is: de feitelijke toets).

In de startnota moet eveneens nagegaan worden of het plan een invloed heeft op de risico's en mogelijke gevolgen van een zwaar ongeval in een Seveso-inrichting, enerzijds omwille van de ligging van het plangebied, anderzijds omwille van de geplande ontwikkelingen zelf. Dit wordt nagegaan met behulp van de RVR-toets, een internettoepassing ontwikkeld door het team Externe Veiligheid . Indien uit de RVR-toets blijkt dat het plan geen invloed heeft op de risico’s of de gevolgen van een zwaar ongeval, dan moet geen ruimtelijk veiligheidsrapport (RVR) opgemaakt worden. De beslissing uit de RVR-toets kan onmiddellijk toegevoegd worden aan de startnota. Indien uit de RVR-toets blijkt dat het plan mogelijks een invloed heeft op de risico’s of de gevolgen van een zwaar ongeval, dan dient het plan voorgelegd te worden aan het team Externe Veiligheid die beslist of er voor het plan al dan niet een ruimtelijk veiligheidsrapport (RVR) dient opgemaakt te worden.  Het team Externe Veiligheid zal in dit geval lid worden van het planteam in functie van het op te maken RVR. De RVR-toets kan geraadpleegd worden via https://www.milieuinfo.be/rvr.

...

2.2. Opmaak procesnota
Anker
opmaak procesnota
opmaak procesnota

 


2.2.1. Wat?

De procesnota is een aparte, op zichzelf staande nota die het volledige planningsproces omschrijft, zowel hoe het proces wordt gepland als hoe het effectief werd uitgevoerd. Het is dus een evolutief document: in de startfase zal dit nog zeer beperkt zijn, maar het document groeit aan naarmate het proces vordert.

...

...