Onderhoud Wegens upgrade omwille van een kritieke kwetsbaarheid zal confluence vandaag (18/12/2023) om 14u00 even onbeschikbaar zijn.
Versies vergeleken
in vergelijking met
Uitleg
- Deze regel is toegevoegd.
- Deze regel is verwijderd.
- Opmaak is veranderd.
De emissies veroorzaakt door binnenvaart en zeevaart kunnen berekend worden met behulp van emissiefactoren. In uitzonderlijke gevallen kunnen ook de betalende emissiemodellen EMMOSS of EISS gebruikt worden. De MER-deskundige kan deze modellen niet zelf toepassen, maar kan dit vragen aan respectievelijk Transport & Mobility Leuven of VITO.
Vervolgens kunnen concentraties en depositie met IMPACT (standaard module) berekend worden door puntbronnen om de 50 m te plaatsen. Op die manier kan er rekening gehouden worden met pluimstijging. In IMPACT zal de mogelijkheid voorzien worden om een CSV-bestand met puntbronnen op te laden.
Volgende parameters1 moeten gebruikt worden bij invoer in IMPACT:
Varen | Liggen | |||
Warmte-inhoud (MW) | Hoogte (m) | Warmte-inhoud (MW) | Hoogte (m) | |
Binnenvaart | 0,150 | 5 | 0,150 | 5 |
Tankers | 1,902 | 32 | 2,563 | 29,6 |
Passagiersschepen en jachten | 1,956 | 38,3 | 0,438 | 29,1 |
Fruitschepen | 2,542 | 27,6 | 0,452 | 19,1 |
Stukgoedschepen | 0,751 | 18,5 | 0,069 | 15,2 |
Gastankers | 1,238 | 21,8 | 2,563 | 20,3 |
Auto- en ro/ro-schepen | 0,825 | 17,6 | 0,524 | 37,7 |
Ore-bulk-oil-schepen | 1,748 | 13,3 | 0,331 | 22,8 |
Stortgoedschepen | 1,748 | 13,3 | 0,331 | 22,8 |
Andere scheepstypes | 0,369 | 14,9 | 0,068 | 16,5 |
Containerschepen | 3,876 | 35,2 | 0,408 | 30,8 |
Diameter (m) | Volumestroom (Nm³/s) |
4 | 76 |
De procentuele bijdrage van de deposities aan de kritische depositiewaarden (KDW) per habitattype moet berekend worden. Meer info: zie praktische wegwijzers ANB ‘eutrofiëring’ en ‘verzuring’ via de lucht.
- Overzicht KDW voor vermestend stikstof voor habitattypen
- Overzicht KDW voor verzurend stikstof voor habitattypen
Naast IMPACT zijn er betalende modellen (bvb. STACKS) waarmee concentraties en deposities berekend kunnen worden.
De gebruikte invoergegevens moeten in bijlage bij het MER gevoegd worden.
Bron: VITOAnker voet1 voet1