Date: Fri, 29 Mar 2024 03:11:56 +0100 (CET) Message-ID: <1417127404.23361.1711678316734@confluence-pr-1.vm.cumuli.be> Subject: Exported From Confluence MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_Part_23360_550431194.1711678316733" ------=_Part_23360_550431194.1711678316733 Content-Type: text/html; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Location: file:///C:/exported.html
Tijdens de voorbereidingsfase wordt alles in gereedheid gebracht om met =
het formele proces van de opmaak van het MER te beginnen.
Dit houdt in dat binnen het team van MER-deskundigen een werkkader en werka=
fspraken worden opgesteld. Deze afspraken kunnen eventueel de vorm aannemen=
van een proces- en kwaliteitsplan.
Volgende onderwerpen moeten zeker aandacht krijgen:
Bij het begin van de opdracht wordt ook best een projectplanning opgemaa= kt. Tijdens het verloop van het volledige MER-proces dient deze planning al= s referentie. Ze wordt nauwkeurig opgevolgd en regelmatig geactualiseerd in= functie van de voortgang van het proces.
In deze fase wordt het startdocument voor het MER voorbereid, opgesteld =
en ter inzage gelegd.
Voorbereiding en opmaak van dit startdocument houdt onder meer in:
Opstart van de uitvoeringsfase
De uitvoeringsfase omvat het eigenlijke studiewerk en de redactie van de=
teksten. De MER-deskundigen schrijven de discipline-specifieke teksten, de=
MER-co=C3=B6rdinator is verantwoordelijk voor de algemene hoofdstukken. Hi=
j zorgt ook voor de kwaliteitscontrole en de eindredactie van de input van =
de verschillende deskundigen.
Bij het begin van de uitvoeringsfase komt het erop aan de eerder gemaakte a=
fspraken te bevestigen (of eventueel bij te stellen) en een duidelijk werkk=
ader af te spreken onder vorm van een definitieve inhoudstafel voor het MER=
. Ook moet de timing bevestigd en verfijnd worden.
Reden voor deze (eventuele) bijstellingen is dat in het begin van de uit= voeringsfase de richtlijnen/scopingsadvies/scopingnota ter beschikking zijn= gekomen. Deze documenten kunnen eventuele aannames of keuzes die door de i= nitiatiefnemer en het MER-team gemaakt waren bevestigen, maar ook in vraag = stellen. Dit kan er eventueel toe leiden dat de inhoudelijke scope van de s= tudie moet uitgebreid worden, dat de timing moet bijgesteld worden of dat b= ijkomende varianten moeten bestudeerd worden.
Interne kwaliteitscontrole
Het is belangrijk dat interne kwaliteitscontrole geen 'end of pipe' =E2= =80=93gebeuren vormt. Om dit te garanderen wordt best een gefaseerde timing= op waarbij bepaalde teksten eerder worden aangeleverd dan anderen. Deze fa= sering is overigens ook nodig gezien het feit dat bepaalde disciplines grot= endeels voortbouwen op de input van andere disciplines.
Het nalezen gebeurt in principe door de MER-co=C3=B6rdinator die een bre= de algemene kennis heeft van de inhoudelijke aspecten van de verschillende = MER-disciplines. Bepaalde specialistische onderdelen kan hij eventueel late= n nakijken door homologe deskundigen binnen zijn organisatie.
De tabel hieronder geeft een voorbeeld van de verschillende aspecten die= aandacht verdienen bij het nalezen en de kwaliteitscontrole van een tekst = en studieresultaten.
Tabel Aspecten van kwaliteitscontrole
Kenmerk= strong> |
Gewenste = status |
Toetsings= methode |
Aanpassin= gsmethode |
---|---|---|---|
Nauwkeuri= gheid |
Berekening m=
oet wiskundig gezien kloppen |
Narekenen va=
n uitkomsten, testen met 'simpele invoer' |
nalopen van berek=
eningswijze, check van invoerdata |
Volledigh= eid |
Op alle vragen ee= n antwoord formuleren. Hierbij ook denken aan niet-gestelde vragen! |
Controle output a= an de hand van planning en fasering. Wordt er nog iets gemist? |
Prioriteiten = ;verleggen zodat onderdelen die nog niet gereed zijn worden aangepakt<= /p> |
Mate van = diepgang |
Overeengekomen di=
epgang en onderbouwing |
Raadplegen v=
an eerder en gelijkaardig werk |
Vergaren van extr=
a kennis |
Leesbaarh= eid |
Uitnodigend = td> | Collega laten lez= en |
Tekst herformuler= en |
De MER-co=C3=B6rdinator overlegt in de loop van de uitvoeringsfase bij voor=
keur =C3=A9=C3=A9n of meerdere malen apart met de verschillende deskundigen=
, om de voortgang en de eventuele moeilijkheden te bespreken.
Gezien de vele interacties die bestaan tussen de verschillende disciplin= es verdient het aanbeveling in de loop van de uitvoeringsfase ook minstens = =C3=A9=C3=A9n overleg te organiseren met alle MER-deskundigen om methodolog= ische aandachtspunten te bespreken, praktische vragen (bijvoorbeeld met bet= rekking tot beschikbaarheid van basisdata) te behandelen en de stand van de= effectbespreking na te gaan. De ervaring leert dat dergelijk tussentijds d= eskundigenoverleg van groot belang is om de deskundigen te inspireren, hen = toe te laten verbanden te zien, van elkaar te leren en de werkzaamheden te = stroomlijnen en effici=C3=ABnter te maken.
Synthese en eindredactie
De MER-co=C3=B6rdinator is verantwoordelijk voor de eindredactie en de e= indsynthese van het MER. Hij verzorgt de redactie van de algemene (niet-dis= ciplinespecifieke) hoofdstukken in het MER. Hij of zij besteedt voldoende a= andacht aan de vorm en presentatie van het MER door afstemming van structuu= r en gegevens in de verschillende disciplines enerzijds en vermijden van te= genstrijdigheden en nutteloze herhalingen anderzijds.
De MER-co=C3=B6rdinator stelt de eindsynthese van het MER op, en zorgt v= oor een duidelijk overzicht van de verwachte milieueffecten en milderende m= aatregelen, in functie van een doorvertaling naar de verdere besluitvorming= . Hij/zij ziet erop toe dat de verschillende disciplines en deelstudies op = elkaar afgestemd worden in de opgeleverde documenten en uiteindelijk een sa= menhangend geheel vormen in het MER.
Hij/zij heeft speciale aandacht voor het synthetiseren en op elkaar afst= emmen van de milderende maatregelen en betrekt indien nodig, en in overleg = met het Team Mer, de verschillende relevante actoren (met name die verantwo= ordelijk voor de uitvoering van de maatregelen) bij deze afstemming.
De MER-co=C3=B6rdinator stelt ook de niet-technische samenvatting van he= t MER op.
Terugkoppeling met de initiatiefnemer en administratie<= /p>
Op basis van het ontwerp-eindrapport organiseert het Team Mer eventueel = een ontwerptekstbespreking met de MER-co=C3=B6rdinator, MER-deskundigen, in= itiatiefnemer en bevoegde administraties. Deze vergadering geeft aan de bet= rokken adviesinstanties, de provinciale en gemeentelijke diensten de kans h= un opmerkingen op de ontwerptekst te formuleren.
De MER-co=C3=B6rdinator bereidt de ontwerptekstvergadering voor, onder m= eer door op voorhand de opmerkingen van de verschillende administraties op = te vragen. Tijdens de vergadering antwoordt hij, in samenspraak met de indi= viduele deskundigen, op de gestelde vragen. Belangrijk is ook het offici=C3= =ABle verslag van de ontwerptekstvergadering dat de MER-co=C3=B6rdinator ac= hteraf opstelt ten behoeve van het Team Mer (die het naleest en aanvult waa= r nodig). Dit verslag zal immers mee als checklist dienen voor het Team Mer= tijdens de beoordeling van het definitieve MER.
Na afloop van de bespreking zorgen de MER-deskundigen en de MER-co=C3=B6= rdinator voor de door het Team Mer nodig bevonden aanpassingen aan de ontwe= rptekst van het MER.
De MER-co=C3=B6rdinator zorgt ervoor dat de verwerking van de opmerkinge= n die geformuleerd werden naar aanleiding van de bespreking van de ontwerpt= ekst transparant gebeurt (eventueel door het opstellen van antwoordnota's e= n het werken met een tussentijdse versie waarin wijzigingen worden bijgehou= den) zodat de eindbeoordeling door het Team Mer vlot kan verlopen en geen a= anleiding geeft tot overschrijding van de wettelijke termijnen.
Op het einde van de uitvoeringsfase wordt het MER door de initiatiefneme= r ingediend. . Het Team Mer onderzoekt het MER en neemt een beslissing aang= aande de finale kwaliteitsbeoordeling van het MER en stelt een verslag op. = Normaliter zijn er tijdens deze fase geen prestaties te voorzien voor de ME= R-deskundigen of MER-co=C3=B6rdinator. Als het MER wordt afgekeurd dienen z= ij uiteraard hun taken te hervatten.
Als afsluiting van het MER-proces zorgt de co=C3=B6rdinator voor een opl= evering (aan de initiatiefnemer, en op vraag eventueel ook aan bv. adviesve= rlenende instanties) van alle relevante documenten en informatie die in de = loop van het MER-proces verzameld en geproduceerd zijn (inbegrepen GIS- bes= tanden, rekenbladen, modeloutputs e.d.m.). Eventueel kan de MER-co=C3=B6rdi= nator ook nog een taak opnemen met betrekking tot de opvolging en doorverta= ling van de milderende maatregelen. Deze verantwoordelijkheid wordt best al= bij het begin van het proces vastgelegd.