Date: Fri, 29 Mar 2024 02:05:19 +0100 (CET) Message-ID: <601921932.23353.1711674319539@confluence-pr-1.vm.cumuli.be> Subject: Exported From Confluence MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_Part_23352_213194562.1711674319539" ------=_Part_23352_213194562.1711674319539 Content-Type: text/html; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Location: file:///C:/exported.html
Op de website van het Team Omgevingseffecten kan steeds de laatste versie van de besch= ikbare richtlijnenboeken of richtlijnensystemen geraadpleegd worden. De eer= ste richtlijnenboeken dateren van 1997. Omdat enerzijds de wetenschap inzak= e effectvoorspelling en -beoordeling evolueert en anderzijds ook steeds mee= r basisinformatie beschikbaar is, werd vanaf 2006 gestart met het actualise= ren van een aantal richtlijnenboeken. In 2022 zijn de volgende richtlijnenb= oeken of -systemen beschikbaar, opgedeeld in drie categorie=C3=ABn:
Algemeen<= /strong> |
|
Per disci= pline |
|
Per activ= iteitengroep |
|
Volgens het DABM is het Team Mer verpl= icht om (een) richtlijnenboek(en) op te stellen: artikel 4.6.2 =C2=A71:
"De administratie stelt een richtl=
ijnenboek inzake milieueffectrapportage op. Dit m.e.r.-richtlijnenboek is h=
et referentie=
werk waarop de administratie, de initiatiefnemer, =
de erkende co=C3=B6rdinatoren en de deskundigen zich
De=
bijzondere en in voorkomend geval de aanvullende bijzondere richtlijnen ku=
nnen op gemot=
iveerde wijze het m.e.r.-richtlijnenboek&nbs=
p;aanvullen, strengere v=
oorschriften bevatten of er in minder strenge zin van afwijken.=
Het advies, vermeld in artikel 4.3.4, =C2=A7 4, tweede lid, omvat d=
e bijzondere en in voorkomend geval de aanvullende bijzondere richtlijnen, =
vermeld in het tweede lid."
Artikel 4.6.2 =C2=A7 3. "De adminis=
tratie is verantwoordelijk voor de geregelde actualisering van de richtlijn=
enboeken op basis van de wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkeling=
en, alsook de evaluatie van de ervaringen met milieueffect- en veiligheidsr=
apportages."
Deze passage komt uit een algemeen hoo= fdstuk "Gemeenschappelijke aspecten van kwaliteitszorg", dus er bestaat een= gelijkaardige tekst i.v.m. Veiligheidsrapportage.
Voor project-MER's wo= rdt in artikel 4.6.2 =C2=A71 (zie hierboven) aangegeven wat het verband is = tussen de richtlijnenboeken en het 'scopingadvies' ('het advies, vermel= d in artikel 4.3.4, =C2=A7 4, tweede lid'):
Voor plan-MER's (ook = voor plan-MER's bij RUP's omdat in de VCRO rechtsreeks wordt verwezen naar = artikel 4.2.8 =C2=A76 uit het DABM en onrechtstreeks naar artikel 4.2.8 =C2= =A71) wordt in artikel 4.2.8 =C2=A7 1 aangegeven hoe men in een kennisgevin= g met de richtlijnenboeken dient om te gaan:
"De initiatiefnemer stelt de admin=
istratie door betekening of door afgifte tegen ontvangstbewijs in kenn=
is van de reikwijdte, het detailleringsniveau en de aanpak van het plan-MER=
.
De kennisgeving bevat ten minste :
=E2=80=A6=
6=C2=B0 een document waarin de inhoudeli=
jke aanpak, met inbegrip van de methodologie, van het plan-MER wordt voorge=
steld, waarbij wordt gesteund op de gegevens vermeld in punt 5=
=C2=B0 en het MER-richtlijnenboek;
=E2=80=A6"
Artikel 4.2.8 =C2=A7 6 verduidelijkt het verband tussen de 'bijzondere rich=
tlijnen' en de richtlijnenboeken:
"Na be=C3=ABindiging van de termij=
nen, vermeld in =C2=A7 5, beschikt de administratie over twintig dagen om e=
en beslissing te nemen over :
1=C2=B0de reikwijdte, het detaill=
eringsniveau en de inhoudelijke aanpak van het plan-MER, met inbegrip van d=
e methodologie, rekening houdend met de huidige stand van kennis en evaluat=
iemethoden, de inhoud en de precisiegraad van het plan of programma, de vor=
dering van het besluitvormingsproces en het feit dat sommige aspecten missc=
hien beter in andere fasen van dat proces worden ge=C3=ABvalueerd om herhal=
ing van de evaluatie te voorkomen;
2=C2=B0de bijzondere [...] r=
ichtlijnen voor het opstellen van het plan-MER, die de administratie naast =
de algemene richtlijnen vervat in de richtlijnenboeken, zoals bedoeld in ar=
tikel 4.6.2, kan opleggen;
=E2=80=A6".
Op initiatief van het Team Mer en zoal= s opgelegd in het DABM werden dus richtlijnenboeken opgesteld waarop het Te= am Mer, adviesverlenende instanties, initiatiefnemers, MER-co=C3=B6rdinator= en en erkende MER-deskundigen zich kunnen baseren om de milieueffec= trapportage voor een project of een plan zo vlot en kwalitatief mogelijk te= laten verlopen. Deze richtlijnenboeken bevatten geen pask= lare antwoorden, maar zijn richtinggevende en ondersteunende basisrichtlijn= en over hoe een kwaliteitsvol MER kan opgesteld worden. De doelstellingen van de richtlijnenboeken zijn meerledig:
De richtlijnenboeken moeten referentiewerken zijn waarop zowel het Team = Mer, de adviesverlenende instanties, de initiatiefnemers als de deskundigen= die het MER schrijven zich moeten kunnen baseren. Ze moeten een me= erwaarde bieden bij het opmaken van milieueffectrapportagedocument= en voor een project of een plan dat betrekking heeft op de specifieke activ= iteitengroep, of waarvoor een bepaalde discipline relevant is.
Elk plan of project vraagt echter om maatwerk. Richtlij= nenboeken, zowel de disciplinespecifieke als de activiteitengroepen, zijn a= lgemeen opgesteld. Door de aard van het plan of project en door de aard van= de omgeving kunnen er redenen zijn waarom een richtlijnenboek niet= (helemaal) van toepassing is en de gebruikte specifieke methodologie in he= t MER zal afwijken van deze in de richtlijnenboeken. Gezien de wet= enschap en de methodologische inzichten constant evolueren en gezien maatwe= rk nodig is, moet de m.e.r.-praktijk zowel in strengere als in minder stren= ge zin van de richtlijnenboeken, die algemene richtlijnen bevatten, kunnen = afwijken.
Door het opnemen van een motivatie daarvoor in het startdocument of het = MER kan steeds van de richtlijnenboeken afgeweken worden. Dit betekent niet= dat het startdocument letterlijk een tekst zoals 'Er wordt voorgesteld om = af te wijken van het richtlijnenboek voor het aspect =E2=80=A6' moet bevatt= en, of de richtlijnen een tekst zoals 'In afwijking van het richtlijnenboek= wordt akkoord gegaan dat =E2=80=A6'. Deze motivatie kan ook blijken uit he= t startdocument of richtlijnen zelf en de manier waarop het onderzoek daari= n voorgesteld wordt.
Bij raadpleging en gebruik van de richtlijnenboeken voor activiteitengroepen dient voor ogen gehouden te wor= den dat dit richtinggevende en ondersteunende documenten zijn waarin versch= illende aspecten met betrekking tot de diverse activiteiten, de te verwacht= en milieueffecten en de mogelijkheden om die effecten te beoordelen en te m= ilderen belicht worden met als doel de besluitvorming op milieuvlak over di= verse plannen of =E2=80=93projecten te ondersteunen. De richtlijnenboeken p= er activiteitengroep hebben niet tot doel de algemene richtlijnenboeken of = de richtlijnenboeken per milieudiscipline te vervangen. De activiteitenspec= ifieke richtlijnenboeken dienen steeds in samenhang met de discipli= nespecifieke richtlijnenboeken gelezen te worden. Ook hier geldt d= e mogelijkheid om gemotiveerd van deze richtlijnenboeken af te wijken.
De doelgroepen waarvoor de richtlijnenboeken opgesteld = worden, zijn initiatiefnemers van een m.e.r.-plichtig plan of project, de e= rkende MER-deskundigen, de adviesverlenende instanties en het Team Mer. Voo= r elk van deze doelgroepen hebben de richtlijnenboeken een specifieke funct= ie:
De vergunningverlenende en toezichthoudende overheid en de bevolking wor= den niet specifiek als afzonderlijke doelgroepen beschouwd. Er wordt aangen= omen dat de aanpak en uitwerking van de richtlijnenboeken echter ook voldoe= nde bruikbaar is voor deze groepen.
Omdat het regelgevend en beleidsmatig kader constant in evolutie is, omd= at nieuwe gegevens en literatuur beschikbaar komen en nieuwe effectvoorspel= lingsmethodes op punt gesteld worden, omdat de toestand van het leefmilieu = zelf wijzigt en omdat beoordelingskaders op basis van nieuwe inzichten geop= timaliseerd kunnen worden, zal het ook in de toekomst nodig blijven= de richtlijnenboeken op geregelde tijdstippen opnieuw te actualiseren.
In afwachting van deze herhaalde actualisaties mogen opmerkingen en sugg= esties over de richtlijnenboeken overgemaakt worden aan het Team Mer.
Ondertussen bevatten de beschikbare richtlijnenboeken een overzicht van = de beste beschikbare basisrichtlijnen om een volledig en kwaliteitsvol MER,= ontheffingsnota of screeningsnota voor een plan- of project op te stellen.=