Date: Thu, 28 Mar 2024 09:56:38 +0100 (CET) Message-ID: <20359841.22052.1711616198477@confluence-pr-1.vm.cumuli.be> Subject: Exported From Confluence MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_Part_22051_1891865460.1711616198476" ------=_Part_22051_1891865460.1711616198476 Content-Type: text/html; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Location: file:///C:/exported.html
Voorafgaand aan de start van de formele m.e.r.-procedure voor de= opmaak van een MER, ontheffingsnota of screeningsnota kan het noodzakelijk= of aangewezen zijn om vooronderzoek uit te (laten) voeren en/of vooroverle= g te organiseren.
Met vooronderzoek of voorstudies worden alle onderzoeken bedoeld=
die voorafgaand aan de formele m.e.r.-procedure uitgevoerd worden=
. Dit kunnen technische studies zijn, ter onderbouwing van=
de project of planbeschrijving, of eerste omgevingsanalyses=
strong>, om de eventuele globale kwetsbaarheid, beschermingen of algemene w=
aarden van het project- of plangebied in beeld te krijgen, maar ook meer verkennende studies om de probleemstelling,=
doelstelling (plan- of projectdefinitie), de verschillend=
e oplossingen (alternatieven) en zelfs mogelijke s=
ynergi=C3=ABn (met andere projecten of plannen) helder te krijgen.=
Belangrijk aan te geven is dat dit vooronderzoek, met uitzondering van de =
technische studies, ook uitgevoerd kan worden in de fase van de opm=
aak van het startdocument voor een MER of de ontheffingsnota, zodat dit voo=
ronderzoek wel al deel uitmaakt van het m.e.r.-proces. Bedoeling i=
s om een duidelijk en goed gefocust startdocument of ontheffingsnota op te =
maken. Vermits m.e.r. bij voorkeur ook ontwerpend en sturend kan zijn kan d=
it 'vooronderzoek' uiteraard ook grotendeels binnen de formele m.e.r.-proce=
dure plaatsgrijpen.
Tot de voorbereidende stappen voor de uitwerking van een plan of de real= isatie van een project, moet zeker ook het polsen naar draagvlak bij de diverse belanghebbenden gerekend worden. Belanghebbenden= zijn bijvoorbeeld betrokken gemeenten, een actiecomit=C3=A9 of een maatsch= appelijke middenveldorganisatie of zelfs politieke besluitvormers, in bepaa= lde gevallen eventueel ook individuele burgers die in positieve of negatiev= e zin door de realisatie van het plan of project be=C3=AFnvloed kunnen word= en. Zij worden later tijdens het formele m.e.r.-proces betrokken via i= nspraak, advies of zelfs bijkomend informeel overleg.
De interne en externe voorstudies vormen samen ook een soort haa= lbaarheidsonderzoek en dienen in de eerst plaats om zoveel mogelij= k kennis te vergaren. Dit onderzoek is verder noodzakelijk om de doelstelli= ngen scherp te stellen, zicht te krijgen op de verschillende factoren die e= en impact kunnen hebben op de realisatie van het gewenste plan of project e= n alle mogelijke oplossingen voor de probleemstelling in beeld te krijgen (= ook deze met een geringere impact op het milieu).
Naast onderzoek naar (bedrijfs)economische en investeringsaspecten wordt= in dergelijke haalbaarheidsstudies vaak ook een eerste verkenning uitgevoe= rd van de te volgen procedures en de belangrijkste milieueffecten of potent= i=C3=ABle milieubelemmeringen. De initiatiefnemer gebruikt deze informatie = om in eventueel vooroverleg (zie verder) te treden met het Team Mer, vergun= ningverlener of beslissingnemende overheid. Dit vooroverleg is niet wetteli= jk verplicht, maar voor alle partijen meestal erg nuttig en verhelderend.= p>
Specifieke aspecten die in een voorstudie eveneens aan bod kunnen komen,= zijn het verzamelen van basisgegevens (via metingen of te= rreininventarisatie) of het opmaken van een model en het <= strong>doorrekenen van bepaalde referentiesituaties, alternatieven= of milderende maatregelen. Wanneer laatstgenoemd onderzoek (de doorrekenin= gen) tijdens de opmaak van het MER gebeurt (en dit wordt sterk aangeraden o= m te vermijden dat alles al beslist en onderzocht is vooraleer het MER opge= maakt wordt) spreekt men niet meer over vooronderzoek of voorstudie= s maar kan dit onderzoek aangewend worden om evaluerend te ontwerpen tijdens het m.e.r.-proces (zie deel M.e.r. als ontwerpinstrument).
Elementen uit het haalbaarheidsonderzoek vormen nuttige informatie voor = de opmaak van het startdocument, de ontheffingsnota of de screeningsnota.= p>
Bij (technisch) ingewikkelde, niet courante of maatschappelijk gevoelige= dossiers kan het voor de initiatiefnemer aangewezen zijn om met het Team M= er te overleggen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren voorafgaand aan de selectie= van een studiebureau voor de opmaak van een MER, of door de initiatiefneme= r samen met de MER-co=C3=B6rdinator na toewijzing van de opdracht aan een s= tudiebureau/team van erkende MER-deskundigen.
Bedoeling van het vooroverleg is om een vlot m.e.r. proces te verkrijgen= , door voorafgaand aan de eigenlijke start van de m.e.r.-procedure = een aantal zaken af te toetsen bij het Team Mer. Het is aanbevolen= om voorafgaand aan dat overleg een aantal voorbereidende documenten over t= e maken aan het Team Mer. Op dat vooroverleg zal de initiatiefnemer het pla= n of project toelichten en kunnen volgende zaken aan bod komen:
Verder kunnen ook een aantal andere zaken besproken worden, maar dan (oo= k) 'onder voorbehoud': de gewenste inhoud van het MER, de afbakening van de= relevante effectgroepen en te hanteren significantiekaders aan de hand van= de richtlijnenboeken en de voorgestelde methodologie. Een definitieve besl= issing over de relevante disciplines en de genoemde andere aspecten zal ech= ter maar in de richtlijnenfase kunnen gebeuren na verwerking van inspraak e= n adviezen.
Door vooroverleg te houden zal de initiatiefnemer de consequenties van h=
et m.e.r.-proces voor de timing van het plan of project beter kunnen inscha=
tten en kan duidelijk worden welke onderzoeken al dan niet voorafgaand of b=
innen het m.e.r.-proces kunnen uitgevoerd worden. Een vooroverleg mag
In de praktijk gebeurt vooroverleg meestal op initiatief van een andere = partij dan het Team Mer. Belangrijk is dat de initiatiefnemer/MER-co= =C3=B6rdinator de doelstelling van het overleg duidelijk afbakent, aangeeft= wat de verwachtingen zijn en op welke vragen een antwoord wordt verwacht, = en voorbereidende documenten bezorgt aan het Team Mer.