Onderhoud Wegens upgrade omwille van een kritieke kwetsbaarheid zal confluence vandaag (18/12/2023) om 14u00 even onbeschikbaar zijn.
- Gemaakt door Sarah De Munck, laatste wijziging door Jochen Dewitte op okt 02, 2023
In Stap 1 van de Discipline Mens-Gezondheid wordt het ruimtegebruik in het studiegebied beschreven en de inventarisatie van de betrokken populatie opgelijst in een overzichtstabel én ruimtelijk weergegeven op kaart.
De afbakening van het studiegebied wordt in eerste instantie overgenomen uit de afbakening die gemaakt is binnen de disciplines geluid en trillingen en lucht. De beschrijving wordt gegeven voor het totale invloedsgebied van de berekende of ingeschatte stressoren. Een korte beschrijving (oppervlakte, gemeentes, types wegen, etc.) is wenselijk.
Het ruimtegebruik, dat wordt geïnventariseerd omvat o.a. woonzones, landbouwactiviteit, waterwinningsgebieden, recreatie, scholen, bejaardencentra en kinderdagverblijven (zie samenvattende tabel). In het geval er plannen zijn om het ruimtegebruik op korte of langere termijn te wijzigen, wordt dit aangeduid in de tabel als ‘gepland ruimtegebruik’ (ontwikkelingsscenario’s, Zie Algemeen richtlijnenboek). De beschrijving wordt gegeven voor het totale invloedsgebied van de berekende of ingeschatte stressoren.
De bevolkingsgroepen die zich binnen de grenzen van het studiegebied bevinden, worden beschreven volgens bevolkingsdichtheid en demografische opbouw, zoals weergegeven in de samenvattende tabel. Kinderen zijn gevoeliger aan bijvoorbeeld de gezondheidseffecten van milieuvervuiling omdat zij meer in aanraking komen met de aanwezige vervuiling door hun gedrag (hand-mond gedrag, bodemcontact bij het spelen) en hun gestalte (ademhoogte bijvoorbeeld dichter bij verkeersuitstoot). Ze nemen in verhouding grotere volumes lucht op, maar zijn ook gevoeliger aan de gezondheidseffecten van de vervuiling. Ouderen kunnen o.a. omwille van comorbiditeiten (= het tegelijkertijd hebben van twee of meer stoornissen of aandoeningen bij een patiënt) meer gevoelig zijn aan (fysische/chemische) stressoren. Bijkomend kunnen nog, afhankelijk van specifieke stressoren, risicogroepen en/of aspecten van ruimtegebruik geïdentificeerd worden die op gelijkaardige wijze beschreven worden als de andere opgenomen in de samenvattende tabel. Anderzijds kunnen items uit de samenvattende tabel niet opgenomen worden in het MER, in het geval er geen info beschikbaar is of indien een bepaald aspect van ruimtegebruik, of een bepaalde risicogroep niet relevant is voor het geplande project/plan.
Samenvattende tabel STAP 1
In de samenvattende tabel worden ruimtegebruik in het studiegebied en de betrokken populatie opgelijst. Het aantal scholen, speel- en sportterreinen e.d. wordt aangeduid en de benaderde afstand en de windrichting tot de inrichting of het planningsgebied (vb. 2 km ten O van bron, t.t.z. de inrichting/weg/bedrijvigheid/plangebied). Verder wordt aangegeven welk percentage van het invloedsgebied ingenomen wordt door woonzone, landbouw, natuur,… . Voor de populaties die in het gebied wonen worden de aantallen of het percentage gegeven (vb. niet enkel absoluut aantal kinderen geven tot 5 jaar, maar ook het % t.o.v. de totale populatie) . Indien bepaalde gegevens niet worden geïnventariseerd, kan gemotiveerd worden waarom ze niet in de overzichtstabel opgenomen zijn in de kolom ‘argumentatie’ van de tabel: bv. data niet beschikbaar of geen relevante invloedsgroep voor de stressor.
Opmerking: de opdeling van het aantal kinderen in deze jonger dan vijf en deze tussen 6 en 18 jaar dient enkel gemaakt te worden indien dit relevant is voor de specifieke effecten van het plan of project. Vb. bij zware metalen zijn er effecten die zich typisch bij (jonge) kinderen voordien, in dat geval is een opsplitsing zeker nodig.
Overzichtstabel van aspecten ruimtegebruik en betrokken bevolking in het studiegebied van de inrichting. De beschrijving wordt gegeven voor het totale invloedsgebied.
STAP 1: ruimtegebruik & populatie | Eenheid | Invloedsgebied | Argumentatie | |
Aantal of % van gebied + aantal hectare | Afstand & windrichting tot bron | |||
RUIMTEGEBRUIK |
|
|
| |
Kinderdagverblijven | aantal |
|
| |
Kleuterscholen | aantal |
|
| |
Basisschool | aantal |
|
| |
Secundaire school | aantal |
|
| |
Speelterreinen, vakantieverblijven | aantal |
|
| |
Sportterreinen, scoutsterrein, speelbos,… | aantal |
|
| |
Ziekenhuizen | aantal |
|
| |
Bejaardentehuizen/woon-zorg centra, assistentiewoningen | aantal |
|
| |
Woonzone | % van studiegebied |
|
| |
Landbouwactiviteit | % van studiegebied |
|
| |
Watergewinningsgebied: opp. water + grondwater | % van studiegebied |
|
| |
Groenzone/natuur | % van studiegebied |
|
| |
Andere: (specifieer) |
|
|
| |
POPULATIE |
|
|
| |
Totaal aantal inwoners | aantal |
|
| |
Kinderen<=5j | aantal |
|
| |
Kinderen 6-18j | aantal |
|
| |
Andere: (specifieer) |
|
|
|
[3] Kinderen(6-18j) en peuters (<=5jaar) worden onderscheiden, omdat deze laatste meer pica gedrag vertonen, d.w.z. niet-eetbare dingen in de mond steken, waardoor de blootstelling groter is (bv. via grond, stof, houtschilfers, stro,…).
- Geen labels