Doelstelling

Het gecentraliseerd aanbieden van grondwatermeetdata is één van de doelstellingen van DOV. Denk hierbij aan grondwaterstanden, bodemvochtmetingen en grondwaterkwaliteitsmetingen. DOV ontsluit de meetdata van de DOV-partners, maar ondertussen ook de meetnetten van o.a. natuurorganisaties, INBO, Curieuzeneuzen, boorbedrijven en een aantal lokale overheden. Daarnaast lopen er bijkomende trajecten met beheerders van meetnetten. Wil je meer weten over deze doelstelling en hoe het aansluit bij de visie van DOV 2030, bekijk dan deze pagina.

Databeheer

DOV biedt zowel de mogelijkheid om jullie data volledig via DOV te beheren, als om de data in een eigen datasysteem te beheren en enkel ontsluiten via DOV. In beide gevallen wordt het meetnet ontsloten samen met alle meetnetten in Vlaanderen, wat een enorm voordeel biedt voor eindgebruikers. In beide gevallen blijft het mogelijk om de data via een eigen dataportaal aan te bieden.

Het gecentraliseerd aanbieden leidt tot efficiëntiewinsten bij iedereen die met deze data aan de slag wil:

  • Grondwaterlocaties en meetreeksen kunnen op een uniforme manier worden opgeslagen, bevraagd en gevisualiseerd.
  • In de DOV-verkenner zijn ruimtelijke queries mogelijk.
  • Jouw metingen kunnen vergeleken of gevisualiseerd worden met metingen van andere meetnetten of organisaties.
  • Voor expert-gebruikers biedt pydov dé tools om gericht en reproduceerbaar data binnen te halen in eigen toepassingen.
  • Beheerders van kleinere meetnetten hoeven niet te investeren in de ontwikkeling van een eigen beheerplatform.

Hoe data aanleveren?

Je bent een lokale overheid of een bedrijf dat beschikt over grondwaterdata. Volgende stappen moeten gevolgd worden om je data ter beschikking te stellen via het DOV-platform.

Stap 1 - Intakegesprek met DOV-medewerkers

We starten steeds met een kort intakegesprek met één van de DOV-medewerkers waar afspraken en volgende stappen worden doorlopen. Maak hiervoor een afspraak via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

Stap 2 - Rechten toekennen aan databeheerders

Om data te kunnen inladen in DOV moeten de databeheerders of toepassingen over de nodige rechten beschikken.

  • Voor medewerkers van een lokaal bestuur:
    • de nodige rechten worden toegekend door de lokale beheerder van het bestuur. De lokale beheerder gebruikt hiervoor het gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
      • stap 1: de medewerker krijgt rechten binnen de werkrelatie met de betrokken gemeente/stad/provincie.
      • stap 2: de medewerker krijgt rechten op het  profiel 'eDOV invoerder andere bedrijven' binnen het gebruikersrecht 'Databank Ondergrond Vlaanderen Externe gebruiker'.
    • Wenst u na te gaan wie uw lokale beheerder is dan kan dit Mijn Profiel.
  • Voor gebruikers van externe organisaties (i.e. gebruikers die niet voor de Vlaamse Overheid of een lokaal bestuur werken):
    • DOV-medewerkers voegen nieuwe externe gebruikers toe aan het systeem met volgende gegevens
      • Rijksregisternummer
      • KBO-nummer van de organisatie
    • Ze voegen een werkrelatie toe met de betrokken organisatie.
    • Ze voegen de nodige rechten op profielen toe: 'eDOV invoerder andere bedrijven' binnen het gebruikersrecht 'Databank Ondergrond Vlaanderen Externe gebruiker'.
  • Voor toepassingen die automatisch data uitwisselen met DOV via API of XML:
    • De toegang wordt beheerd via een certificaat dat specifiek is per toepassing.
    • Het proces om een certificaat aan te vragen wordt uitgebreid beschreven op de pagina Data aanleveren via DOV-webservices (API).

Stap 3 - Data aanleveren

Om data te kunnen aanleveren bij DOV moeten een eerst een aantal nieuwe objecten worden aangemaakt, zoals

Het toevoegen van metingen kan op verschillende manieren:


Nog vragen?

Contacteer DOV via meldpunt@dov.vlaanderen.be.

  • No labels